PROMY W CHORWACJI – PORADNIK
Chorwackie wyspy są bardzo popularnym wakacyjnym kierunkiem, nie tylko ze względu na swoje naturalne piękno i bogactwo zabytków, ale także przez łatwość, z jaką można się na nie dostać. Część z nich jest połączona z kontynentem za pomocą mostów (Čiovo, Krk, Pag, Murter, Vir), jednak reszta osiągalna jest tylko drogą morską.
Jeśli nie zdecydujecie się na cały pobyt na wyspie, możecie skorzystać z różnych rejsów z naszej strony, aby poznać niektóre wyspy podczas jednodniowych wycieczek:
Oferta najlepszych rejsów i wycieczek w Chorwacji
Ważne informacje:
Porty w poszczególnych miastach można wyszukać w Google maps wpisując „TRAJEKTNA LUKA” + miasto.
Na Google maps widoczne są także linie połączeń nakierowujące nas na to, skąd dokąd możemy popłynąć.
W poradniku znajdziecie:
Porty
Jadrolinija
aplikacja mobilna Jadrolinija
wyszukiwanie połączeń
bilety – kupno, ceny, rodzaje i zwroty
Rodzaj pojazdu, bagażnik rowerowy, dodatkowy bagaż
Najbardziej popularne połączenia
Inni przewoźnicy
Prom czy katamaran?
Wyszukiwanie połączeń
Zasady korzystania, przewóz zwierząt, polityka zwrotów
Porty promowe w Chorwacji
Porty w poszczególnych miastach można wyszukać w Google Maps, wpisując „TRAJEKTNA LUKA” + miasto. Na znakach są one oznaczone ikoną promu z samochodami na falach.
Lista wszystkich portów w Chorwacji z dostępnymi połączeniami, mapą i wskazówkami dojazdu:
https://www.croatiaferries.com/
Główni przewoźnicy obsługujący połączenia promowe w Chorwacji:
JADROLINIJA
To najpopularniejszy przewoźnik, posiada zarówno promy jak i katamarany. Obsługuje najwięcej połączeń i jeśli planujesz urlop na wyspach, zwykle właśnie z tej firmy będziesz korzystać.
Bilet zakupisz na podanej niżej stronie, choć sugerujemy wybór zainstalowania aplikacji Jadrolinija, gdyż jest bardzo intuicyjna. Znajdzie się w aplikacji rozkłady, siatkę połączeń, łatwo dokona zakupu biletu – nawet biorąc fakturę na firmę.
Strona internetowa
Aplikacja na Androida
Aplikacja na iPhone
Aplikacja mobilna to świetne narzędzie pełne przydatnych funkcji. Polecamy korzystanie z niej każdemu planującemu podróż Jadroliniją. Znajdziesz w niej:
wyszukiwarkę połączeń i biletów (z możliwością zakupu na fakturę),
rozkład przepraw,
twoje bilety,
informacje o zmianach w ruchu morskim i drogowym,
prognozę pogody,
podgląd położenia jednostek floty w czasie rzeczywistym,
kontakt do obsługi Jadrolinija
Jadrolinija promy – wyszukiwanie połączeń
Połączenia możesz wyszukać na kilka sposobów:
W wyszukiwarce na stronie internetowej oraz w aplikacji. Wystarczy uzupełnić port startowy, port docelowy, datę oraz wybrać przeprawę w jedną lub dwie strony. Pokażą się dostępne opcje, na które można od razu kupić bilet.
Sprawdzając rozkład przepraw tutaj: https://www.jadrolinija.hr/en/travels lub w aplikacji. Pamiętaj, że jest to rozkład ogólny — informacje o zmianach, np. w okresie świątecznym, są zamieszczane na stronie głównej.
Korzystając z wyszukiwarek — pozwala to dobrze rozeznać się w połączeniach oferowanych przez różnych przewoźników.
Bilety na promy Jadrolinija
Bilety na przeprawy Jadroliniją możesz kupić:
Ceny biletów Jadrolinija
Ceny biletów na przeprawy zależą od kilku czynników:
daty podróży,
wybranego portu startowego i docelowego,
liczby i wieku pasażerów,
ilości bagażu dla pasażerów bez pojazdu (do 20 kg gratis),
rodzaju i wielkości pojazdu.
Bilety z rezerwacją i bilety całodzienne
Zależnie od wybranego połączenia i jednostki, możesz trafić na dwa rodzaje biletów:
Bilet dzienny – oferowany na większości promów samochodowych obsługujących krótkie trasy, np. Split-Supetar (wyspa Brač).
Bilet dzienny jest ważny na konkretną datę, na jedną przeprawę wybraną linią w ciągu tego dnia (o dowolnej godzinie).
Bilety dzienne działają w systemie „kto pierwszy, ten lepszy”. Nie ma gwarancji wypłynięcia o konkretnej godzinie. Chętni pasażerowie ustawiają się w kolejce, a na prom wpuszczana jest określona liczba pojazdów. Pasażerowie, którzy się nie zmieszczą, muszą poczekać na kolejny.
W porcie należy stawić się minimum 45 minut przed planowanym wypłynięciem. W sezonie warto przybyć 1-2 godziny wcześniej, jeśli zależy ci na wypłynięciu o konkretnej porze.
Informacja o tym, że bilet jest całodniowy wyświetla się podczas procesu rezerwacji na stronie i w aplikacji, nie zawsze jest wyszczególniona na samym bilecie ( bilet będzie posiadał tylko wyszczególnioną datę, bez godziny)
Bilet z rezerwacją – obowiązuje na wszystkie połączenia pasażerskie (katamarany, statki pasażerskie) oraz na wiele połączeń promowych i międzynarodowych.
Bilet z rezerwacją jest ważny na konkretną datę i godzinę (jedno wypłynięcie). W porcie należy stawić się minimum 45 minut przed planowanym wypłynięciem.
Na bilecie widoczne są data i godzina wypłynięcia. Anulacja lub zwrot biletu możliwy jest do momentu planowanego wypłynięcia wyszczególnionego na bilecie.
Na połączenia międzynarodowe również obowiązują bilety z rezerwacją. W takich przypadkach obsługa zazwyczaj informuje, jak szybko należy przybyć do wyznaczonego portu. Zwykle jest to ponad 2 godziny przed startem, gdyż obsługa musi sprawdzić wszelkie dokumenty związane z przekraczaniem granicy morskiej.
Rodzaj pojazdu, bagażnik rowerowy, dodatkowy bagaż
Rodzaj i wielkość pojazdu uzupełnia się podczas zakupu biletów. Na stronie internetowej po wybraniu marki i modelu samochodu, jego wymiary uzupełniają się automatycznie. W aplikacji wystarczy wybrać jedną z kategorii.
Jeśli masz przytwierdzone do samochodu rowery na stojaku, nie musisz dodatkowo kupować dla nich biletów, jednak długość stojaka należy doliczyć do długości pojazdu.
Dodatkowy bagaż na dachu pojazdu także nie podlega opłacie – wystarczy oddzielnie zadeklarować jego wysokość (nie wlicza się ona do wysokości pojazdu).
Jeśli kupujesz bilet dla pojazdu wypożyczonego i nie znasz jego numerów rejestracyjnych, w polu rejestracji należy wpisać „RENTAL”.
Na katamaranach i promach pasażerskich nie ma możliwości przewozu rowerów.
Czy bilet trzeba drukować?
Biletów zakupionych online nie trzeba drukować, należy jednak mieć je przygotowane w telefonie.
Dodatkowe informacje
Korzystając z promów samochodowych firmy Jadrolinija, najlepiej zakupić bilet wcześniej i przyjechać do wyznaczonego portu, aby ustawić się w kolejce. W przypadku okresów poza sezonowych, 30-40 min wcześniej powinno zdecydowanie wystarczyć. W przypadku wysokiego sezonu, dla połączeń krajowych, zalecamy przybycie z min 1-1,5h wyprzedzeniem.
Oczywiście są podróżni, którzy przyjeżdżają na miejsce odpowiednio wcześniej, ustawiają się w kolejce i kupują bilet w punktach stacjonarnych. Tutaj oczywiście jest dowolność, który sposób wybierzecie.
Wjazdy na prom są zazwyczaj bardzo dobrze oznaczone, a w razie „błądzenia” warto zaciągnąć języka od innych podróżnych lub obsługi.
Anulacje biletów i zwroty środków
W celu anulacji biletu kupionego stacjonarnie należy udać się do punktu sprzedaży. Anulacji biletu zakupionego online można dokonać, wysyłając maila z prośbą o zwrot środków i załączonym biletem na adres email: booking@jadrolinija.hr.
Anulacja biletu dziennego możliwa jest do momentu planowanego wypłynięcia ostatniego promu danej linii i dnia wyznaczonego na bilecie.
Anulacja biletu z rezerwacją możliwa jest do momentu planowanego wypłynięcia wyszczególnionego na bilecie.
W obu przypadkach kwota zwrotu zostanie pomniejszona o 10% ceny biletu (prowizja za anulację).
Nie ma możliwości przebookowania biletów linii lokalnych na inną datę lub godzinę.
Najbardziej popularne połączenia:
Na wyspę Brač dostaniesz się ze Splitu (Split – Supetar) lub z Makarskiej (Makarska – Sumartin).
Na wyspę Hvar dostaniesz się ze Splitu (Split – Starograd lub Split – Hvar) lub z Drvenika (Drvenik – Sućuraj).
Na wyspę Korčula dostaniesz się ze Splitu (Split – Vela Luka) lub z Orebića (Orebić – Korčula).
KRILO
Jest to również bardzo znana firma, obsługuje m.in. popularną trasę Split – Dubrownik.
Strona internetowa
Inni przewoźnicy:
G&V Line Iadera
Łączy Zadar z pobliskimi wyspami, ale także obsługuje prom pasażerski linii Korčula – Orebić
https://www.gv-zadar.com/
Połączenie linii Korčula – Orebić
www.gv-zadar.hr/linija/drzavna-brodska-linija-br-614-orebic-peljesac-korcula-i-obratno/
W przypadku promu pasażerskiego odpływa on z innego miejsca, niż prom samochodowy. W Google maps wpisz Passenger Boat Terminal Orebić. W Korčuli natomiast znajdziesz start wpisując „zapadna Riva”. Mapy masz także w powyższym linku.
Bura Line
Tramwaj wodny, pływa wzdłuż wyspy Čiovo, między portami Split, Slatine i Trogir
https://buraline.com/
TP line
Pływa na trasie Split – Lastovo – Dubrownik
https://www.tp-line.hr/en/
Listę pozostałych przewoźników znajdziesz na tej stronie:
http://www.croatiaferries.com/ferry-companies/
Prom czy katamaran?
Tutaj wybór zależy od sposobu w jaki podróżujemy (z pojazdem czy bez).
Katamarany to statki pasażerskie. Zacznie szybsze, niż promy, nie przewożące jednak pojazdów.
Promy z kolei są znacznie większe i wolniejsze, zabierają na pokład większość pojazdów. Możemy też spotkać się z określeniem prom pasażerski – nie przewożą one wówczas pojazdów.
Warto zwrócić uwagę na to, że nie na każdej trasie dostępne będą obie opcje transportu. Jednym z portów, które obsługują tylko katamarany i promy pasażerskie jest ten w mieście Hvar. Aby dostać się samochodem na wyspę, należy wybrać inne porty – ze Splitu Starigrad, z Drvenika – Sućuraj.
Wyszukiwanie połączeń
Oprócz przeglądania tras bezpośrednio na stronach przewodników możemy także skorzystać z stron i aplikacji takich jak:
https://getbyferry.com/en/
https://www.croatiaferries.com/
https://www.putovnica.net/pl/przewoz/promy
(strona dostępna w języku polskim)
Zasady korzystania, bilety, polityka zwrotów
Każdy z przewoźników posiada swój własny regulamin rezerwacji i zwrotów biletów, z którym warto zapoznać się przed dokonaniem zakupu.
W przypadku Jadrolinji nie wszystkie trasy oferują rezerwację miejsc. Na krótkich trasach lokalnych (np. Split- Supetar) bilet, który kupujemy jest ważny przez cały dzień, a wejście na statek opiera się na zasadzie “kto pierwszy ten lepszy”. Dobrym pomysłem więc jest przybycie do portu z wyprzedzeniem, szczególnie w szczycie sezonu.
Na poniżej wymienionych stronach otrzymacie także informację, czy przewoźnik zezwala na zabranie zwierząt na pokład, a także warunki ich przewozu.
Zasady anulacji i wymiany biletów oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania możemy znaleźć w poniższych linkach. Korzystając z przeglądarki Google chrome, przetłumaczycie strony na język polski.
JADROLINIJA
https://www.jadrolinija.hr/en/faq
KRILO
https://krilo.aktiva-info.hr/eng/frmFAQEng.aspx
Lista wszystkich portów w Chorwacji z dostępnymi połączeniami, mapą i wskazówkami dojazdu:
https://www.croatiaferries.com/
SPRAWDŹ TAKŻE:
ATRAKCJE W CHORWACJI:
https://wakacyjnepomysly.pl/chorwacja-atrakcje/
NOCLEGI W CHORWACJI:
https://wakacyjnepomysly.pl/noclegi/
INNE PORADNIKI:
https://wakacyjnepomysly.pl/poradniki/
NASZ INSTAGRAM:
https://www.instagram.com/wakacyjnepomysly.pl
GRUPA Z PORADNIKAMI:
http://www.facebook.com/groups/chorwacjaforum
Zdjęcia: Licencja Canva